قیام امام خمینی(ره)؛ متفاوتترین انقلاب جهان
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۵۱۸۴
در روزهای منتهی به سقوط رژیم پهلوی، شاپور بختیار همچنان امیدوار بود که مسیر فضای انقلابی حاکم بر کشور را تغییر بدهد و قصد داشت به مردم بگوید که مشغول اجرای درخواستهای سیاسی و اقتصادی آنان است و از این طریق، قصد داشت تا اعتماد مردم را جلب کند اما واقعیت این بود برنامه های اعلامی او مخاطبان زیادی نداشت و مردم حاضر نبودند تا وضعیت جدید را قربانی خیالات بختیار کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت ۱۲ بهمن سالروز ورود امام(ره) به ایران به گفت وگو با «جواد منصوری» نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت که در ادامه متن آن آمده است:
ایرنا: به نظر شما امام(ره) حایز چه ویژگیهایی بودند که سبب شد تا با رهبری ایشان، انقلاب اسلامی به پیروزی برسد؟
منصوری: امام(ره) یک سری ویژگی هایی داشتند که میتوان گفت در نوع خودش در میان رهبران چند سده گذشته دنیا کم نظیر بود. ایشان ایمان، توکل خالص و کاملی به خداوند متعال و وعده های او داشتند در این زمینه هیچ تزلزل و تردیدی به خود راه نمی دادند. دومین نکته این بود که ایشان اعتقاد واقعی و نه شعاری و ظاهری و همچنین نه اعتقاد تبلیغاتی به مردم داشتند به عبارت دیگر مردم به طور کامل معتقد شده بودند که امام(ره) برای خدمت به این مردم قیام کرده است و هدف نهایی وی خدمت به مردم است و به همین دلیل بود که وقتی امام(ره) فرمودند که اگر به من خدمتگزار بگویید، بهتر از آن است که رهبر بگویید.
مردم به این جمله حضرت امام ایمان داشتند و این در کمتر رهبری در دنیا دیده می شود و طبیعتا مردم به طور کامل حامی، پیشتیبان و مطیع امام(ره) بودند، این امر باعث شد، امام(ره) یک قدرت فوقالعاده ای پیدا کند. به گونهای که مردم در اجتماعات میلیونی شعار می دادند، ما همه سرباز تو ایم خمینی گوش به فرمان تو ایم خمینی. این مساله طبعا یک تعریف جدیدی از قدرت در صحنه سیاسی جهان بود.
مساله سوم که از ویژگی های امام بود، اینکه به هیچ عنوان این عناوین دنیایی مانند آیت الله، رهبر، امام و امثال این القاب ایشان را از آن راه، منش، موقعیت و وظیفهاش متزلزل و متغییر نکرد و به این عناوین ذرهای بها نمیدادند در حالی که مردم عادی با یک یا ۲ لقب وضعیت، رفتار، معیار، برنامه ها و حتی بعضاً ظواهر آنها هم تغییر می کند.
ویژگی دیگر امام(ره) که در نوع خود کم نظیر بود، نظم، انضباط و انسجام فکری و عملی ایشان بود به عبارت دیگر امام(ره) در زندگی خود یک خط مشخص داشتند و آن خط را همچنان دنبال می کردند و حتی در زندگی روزمره خود کاملاً برنامه داشتند و براساس آن عمل می کردند و اینها یکی از دلایل موفقیت و یکی از دلایل تفاوت ایشان با دیگران بود، به طور معمول در حوزه های علمی آن انضباط، برنامه و نظم مشخص به گونهای بسیار کم وجود دارد و خیلی بر این مساله تاکید نمی شود اما امام(ره) بر این مساله در عمل و هم در توصیه به دیگران تاکید داشتند. یکی دیگر از ویژگیهای برجسته امام(ره) چند بُعدی بودن ایشان بود، یعنی تنها فقیه نبودند، عارف، فیلسوف، مفسر قران و سیاستمدار بودند و این خصیصه کم نظیر است که یک شخصی بتواند همه این ابعاد را در وجود خویش بپروراند.
ایرنا: ورود امام به ایران چه تاثیری در روحیه مردم داشت تا پیروزی نهایی شکل گرفت؟
منصوری: امام بعد از حدود ۱۳سال تبعید در خارج از کشور ۱۲بهمن ۵۷ وارد ایران شدند. ورود ایشان به ایران به معنی پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم سلطنتی بود زیرا رژیم ایشان را تبعید کرده بود و تحت هیچ شرایطی نمی خواست امام(ره) به ایران برگردد و بازگشت امام(ره) به این معنا بود که این رژیم دیگر طبیعتاً توان، موقعیت و اعتبار ندارد. امام (ره) هم به محض ورود به کشور برنامه خود را اعلام کردند در بهشت زهرا فرمودند، من دولت تشکیل می دهم، من تغییر میدهم این وضعیتی که این سلطنت به وجود آورده است و به تدریج این کار را انجام دادند. نکته بسیار حایز اهمیت در این مساله این است که تقریباً بسیاری از سیاستمداران دنیا و حتی سیاستمداران داخلی تصور نمی کردند که امام(ره) چنین عملکردی داشته باشد، این واقعیتی است که حتی دشمنانش هم اعتراف می کنند.
ایرنا: آیا با امام(ره) دیداری داشتهاید؟ از روز ورود حضرت امام(ره) به ایران چه خاطره ای دارید؟
منصوری: با امام من قبل و بعد از انقلاب اسلامی دیدارهایی داشتم. قبل انقلاب ۲مرتبه با جمعی از دوستان در ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ خورشیدی با ایشان دیدار داشتیم. در آن دیدار ایشان فرمودند: خودتان را برای آینده اسلام بسازید و ما در آن موقع معنی این جمله را متوجه نشدیم اما امام(ره) به هر حال افق آینده تحولات کشور را می دید. طبعاً این وضعیت به گونه ای بود که کشور به افرادی نیاز داشت که هم مسلمان انقلابی و هم خودساخته باشند و هم آمادگی مدیریت جامعه اسلامی را داشته باشند، گویا ایشان آینده را می دیدند.
ایرنا: کارنامه انقلاب اسلامی را بعد از چهار دهه چگونه ارزیابی می کنید؟
منصوری: در مورد کارنامه انقلاب اسلامی دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و طبیعتاً هر دیدگاهی به نوعی در این زمینه اظهار نظر میکنند اما نکته بسیار مهم این است که انقلاب اسلامی از انقلاب های دیگر متفاوت است و به همین دلیل نباید با دیگر انقلاب ها مقایسه شود. ویژگی های این انقلاب، روش، اهداف، قدرت این انقلاب و رهبری آن با دیگر انقلاب ها متفاوت است برای نمونه برخی ها انقلاب ایران را با انقلاب روسیه، فرانسه و الجزایر مقایسه می کنند در حالی که اینها قابل مقایسه نیستند.
در خصوص عملکرد این انقلاب باید گفت طبیعتاً دیدگاههای متفاوتی وجود دارد و این مساله از جمله مسایل مورد اختلاف در داخل کشور است. آیا این انقلاب آمد که یک کشور صنعتی، پیشرفته، علمی و فنی بسازد یا یک کشور مستقل مسلمانی که از اسلام و مسلمان در دنیا دفاع کند، یعنی آیا ما هدفمان این بود که کشور خود را مانند شانگهای یا نیویورک، پاریس یا لندن بسازیم یا نه هدفمان این بود که یک کشور اسلامی بسازیم که اولا مستقل باشد، ثانیا از اسلام و مسلمانان در دنیا دفاع کند از مستضعفین علیه سلطه قدرت های بزرگ دفاع کند. برخی ها می گویند ما انقلاب کردیم که رفاه و پیشرفت مادی در دنیا داشته باشیم، یک عده دیگر میگویند که ما انقلاب کردیم که پرچمدار آزادی، استقلال، پرچمدار اسلام و مروج اسلام باشیم این بحث یک بحث گسترده است اما بسیاری از اختلافات در داخل کشور ناشی از همین اختلاف است. یک تفکر، تفکر امام(ره) است که فرمودند ما هدفمان اسلام است. ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد. در عین حال انقلاب اسلامی تغییرات بزرگی در جهان به وجود آورد. که مهم ترین تغییری که به وجود آورده این است که ایدئولوژی های مادی، ایدئولوژیهای یک بعدی و غربی اعتبار خود را از دست دادند. دیگر مارکسیست، سوسیالیزم، سکولاریسم، کاپیتالیسم و... در دنیا اعتبار گذشته ندارند. اروپا و آمریکا بسیار نگران این مساله هستند زیرا اگر این فرهنگ در دنیا اعتبار خود را از دست بدهند، دیگر غربی ها حرفی در دنیا ندارند.
ایرنا: بعد از ورود امام به ایران شاپور بختیار و سلطنت طلبان چه اقداماتی انجام دادند؟
منصوری: بعد از ورود امام(ره) به ایران، شاپور بختیار و سلطنت طلبان تلاشهای خود را برای ترساندن مردم از حکومت اسلامی، اختلاف انداختن با شعارهای غیر واقع شروع کردند و با اینگونه کارها سعی داشتند تا کشور را دچار یک هرج و مرج و آشفتگی کنند و مانع از سقوط رژیم پهلوی شوند که این اقدامات با تدابیر امام (ره) و پیروی مردم از ایشان خنثی شد و در ۲۲بهمن عملاً تمامی سنگر های رژیم پهلوی سقوط کرد و آغاز دوران جدیدی نه تنها در تاریخ ایران بلکه به نوعی در تاریخ جهان آغاز شد.
منابع:
1- مازندی، یوسف، ایران، ابرقدرت قرن، به کوشش عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران، چاپ اول، نشر البرز، ۱۳۷۳، ص۶۷۵
برچسبها پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران امام خمینی(ره) ایران دهه فجرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران امام خمینی ره پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران امام خمینی ره ایران دهه فجر اخبار کنکور انقلاب اسلامی ورود امام امام ره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۵۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است
به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله رضا رمضانی شامگاه جمعه در مراسم شب شهادت امام جعفر صادق (ع) که در مسجد امام حسن مجتبی (ع) لنگرود با اشاره به اینکه مساجد سنگر دین است، اظهار کرد: دینداری و ترویج مفاهیم قرآنی در مساجد آموزش داده میشود.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بیش از ۳۷ هزار حدیث از امام صادق (ع) نقل شده است، افزود: ایشان در زمان حیات خود حدود ۴ هزار شاگرد در علوم مختلف تربیت کردند.
آیتالله رمضانی با تاکید بر اینکه ترویج معارف شیعی را مرهون نهضت علمی امام صادق (ع) هستیم، اضافه کرد: امام صادق (ع) در زمان خود با انحرافات فکری و بدعتگذاریهای گوناگونی مقابله کرد.
وی در پاسخ به شبهه «هر پرچمی که قبل ظهور برافراشته شود باطل است»، تصریح کرد: اینکه این حدیث متعلق به چه دورهای است و یا آن پرچم چه باشد مهم است؛ آیا پرچم حق است یا باطل؟ نظام اسلامی در راستای تحقق امر ظهور و تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) تشکیل شده و حرکت میکند.
آیتالله رمضانی با اشاره به اینکه برای برپایی حکومت حضرت مهدی (عج) باید مقدمات آن وجود داشته باشد، اضافه کرد: ظلمکردن و پذیرفتن ظلم در اسلام جایگاهی ندارد و اسلام به کسی اجازه ظلم کردن و ظلم پذیرفتن را نمیدهد.
جغرافیای جبهه مقاومت امروز تا آمریکای لاتین گسترش یافته است
وی با تاکید بر اینکه در برابر ظلم به کودکان غزه باید اعلام انزجار کنیم، گفت: اعتراضات امروز در آمریکا با حضور گسترده دانشجویان و اساتید برای حمایت از مردم مظلوم و بیدفاع غزه، نمایانگر بیداری وجدان بشری است.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی میتواند مقدمه ظهور انقلاب اسلامی و جهانی حضرت مهدی (عج) باشد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین امانت برای ما است.
آیتالله رمضانی با اشاره به اینکه در کانادا و کشورهای اروپایی و آمریکایی، مکتب حسینی (ع) و گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است، اضافه کرد: ادبیات رئیس جمهور و مردم ونزوئلا، ادبیات انقلابی امامین انقلاب اسلامی است؛ جغرافیای جبهه مقاومت امروز توسعه پیدا کرده و تا آمریکای لاتین گسترش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی به عنوان قدرت منطقه است و بعد از انجام عملیات «وعده صادق» امروزه جز بازیگران قدرتمند در عرصه جهانی مطرح است، افزود: عملیات «وعده صادق» گوشمالی بزرگی برای رژیم صهیونیستی بود و البته کسی جرأت حمله به رژیم صهیونیستی را نداشت که این موضوع نشان دهنده قدرت انقلاب اسلامی است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تصریح کرد: امروز، وجدان بیدار بشری در برابر جنایات غزه ساکت نخواهد نشست و کسی فکر نمیکرد در مهد مدعی آزادی، دانشگاهیان این چنین به میدان بیایند.
آیت الله رمضانی گفت: بهترین ملت را در دنیا داریم و مردم ایران با همه سختیها در حوزههای اقتصادی، مشکلات را تحمل کردهاند؛ مسؤولیا باید دوران خدمت را زمان طلایی بدانند و با تلاش مضاعف، کوتاهیها را جبران نمایند.
کد خبر 6096068